vrijdag 14 februari 2020

Joop Smit lezen - Voorbereiding op Rome?

Leiden alle wegen naar Rome, of is het andersom? Over een paar dagen ben ik in Rome. Ineens verander ik in een verzamelaar van vooral e-books, en ik wil nog snel Italiaans leren. In de lijsten van de bibliotheek online treft me de naam van een docent van vroeger, Joop Smit. Hij vertelt in zijn boek zoals zovelen over zijn voetreis naar Rome, en daarnaast ook naar Santiago en Jeruzalem. Smit is een type die het helemaal niet erg vindt dat hij zo gewoon is. Het bescheiden voetstuk waarop hij stond, als docent en priester, verlaat hij zelfs nog, en hij wordt gewoon een oude man met een rugzak.

Achteraf bezien had Joop Smit op mij een enorme invloed. Hij deed namelijk aan close reading. Dat klinkt ook alweer zo gewoon, want is niet elk lezen close reading? Bovendien hing Smit een bepaalde benadering aan, de 'receptieanalyse'. De betekenis ontstaat meer in het lezen dan in het schrijven. Het hangt voor mijn gevoel nauw samen met retorica, want de lezer probeert die lezer natuurlijk vooral te overtuigen omdat hij ook wel aanvoelt dat die de betekenis evenzeer bepaalt als hijzelf, of nog meer. Mede dankzij Smit heb ik een enorm vertrouwen in het volgen van een tekst, op zoek naar details en verbindingen die niet kunnen worden gereduceerd tot bedoelingen en context, maar die bovenal mijn avontuur vormen, mijn weg.

Laat ik er nog een schepje bovenop doen, qua invloed op mij. Het boek dat we met een klein groepje theologiestudenten lazen was eigenlijk een brief, de Galatenbrief van Paulus. Die Paulus is geen sympathiek figuur, en tijdens het lezen werd dat alleen maar erger. Hij beriep zich op zijn relatie met Jezus die hij nooit had gezien in conflict met diens discipelen, en probeert hen te overdonderen met bezwerende taal. Pas veel later las ik de boeken over Paulus van Badiou en Agamben, het startpunt overigens van de filosofische weg waarop ik me nu bevind. Daar gaat het evenmin om de vraag of die Paulus nu wel sympathiek is of niet. Ik lees het boek van Agamben als een extreme close reading van het begin van de Romeinenbrief, waarbij je doorkrijgt dat al onze ideeën over universaliteit, zeg maar ons politieke humanisme, in de lijn liggen van Paulus, en tegelijk door hem al van een extra laag zijn voorzien waarmee we ook nu nog ons voordeel kunnen doen.

Even terug naar Smit. Die had niets met filosofie, hij zoekt liever de stilte en het mysterie. Het is een eenvoudige man. Hij liet zich deels meevoeren met het aggiornamento, realiseert zich ineens dat dit deels neerkomt op conformisme, aanpassing aan een samenleving die ironisch genoeg zelf weer nieuwe levensvormen zoekt. Toch wil Smit niet terugvallen in conservatisme. Hij blijft liever onderweg, en lijkt dus zijn bestemming te hebben gevonden in zijn rol als pelgrim. Tijdens het lezen miste ik een beetje de oude Smit, de lezer, de nauwkeurige lezer. Pas als hij bijna in Rome is, vergelijkt hij zijn wandeling met een spannend, goed boek dat je bijna uit hebt. Je bent blij met dat boek en vindt het jammer dat het bijna uit is, en je weet al dat je in die leegte aan het vallen bent. De oplossing ligt voor de hand natuurlijk, gewoon weer een nieuwe tocht maken.

Lopend langs het vreselijke laatste stuk langs een drukke weg, voegt Smit er nog een interessante gedachte aan toe. Rome is niet het doel, maar een middel. Normaal kom je deze gedachte in een iets trivialere vorm tegen: niet het doel, maar de weg is het doel. Ja, maar wat is dat doel dan wel? Een middel dus. Ik herken deze gedachte in mijn rol als docent. Cijfers zijn voor leerlingen heilig, en juist daarom hanteren wij docenten die cijfers als middel om de leerlingen te motiveren. Rome is dus ook zo'n middel. Niet zelden kiezen leerlingen voor het gymnasium mede omdat ze dan naar Rome mogen. Onze schoolleiding begrijpt daar niets van, en nu is de Romereis een keuze die ook openstaat voor niet-gymnasiasten. Dat kun je ook wel positief duiden: de magie van Rome straalt zelfs uit naar niet-gymnasiasten, de verplichte toets over Rome hebben ze vol overtuiging gemaakt.

Inmiddels zijn we in de filosofie beland. Het doel is eigenlijk een middel, en het middel, wandelen naar Rome, is het doel. Doel en middel zijn nu zo grondig verward dat we ons uitgeleverd voelen aan
een mysterie waarin we de essentie niet meer kunnen onderscheiden. Agamben heeft er een oplossing voor bedacht die hij zowel bij Aristoteles als bij Paulus terugvindt, het gebruik. Paulus: vraag je niet af of je slaaf moet blijven of vrij mens moet worden, maar maak gebruik van de toestand waarin je je bevindt. Mijn toestand: beetje ziek nog, docent, op weg naar Rome, maar ook lezer. Ik lees comfortabel mee met Joop Smit en hef de tegenstelling op tussen wandelen en lezen. Close reading, in real time, en de lezer heeft het laatste woord, en wel door te lezen.

Afbeeldingsresultaat voor via trionfale


  


1 opmerking:

  1. Lieve Anton,

    het boekje van Joop Smit heb ik hier naast me liggen. Ik kreeg het wat jaren geleden, van Hans van Reisen waarschijnlijk, die veel contact met Joop heeft. Ik heb het toen met plezier gelezen. Nu sla ik even de bladzijden op waaruit jij citeert.

    Volgens jou heeft Joop Smit niets met filosofie. Schrijft hij dat ergens? Je hebt het ook weleens tegen mij gezegd, dat ik niet zo in filosofie geïnteresseerd ben. Dat verbaasde me toen. Is het omdat ik niet – en Joop Smit evenmin – het filosofisch jargon hanteer?

    Leuk dat je zegt dat Joop je geïnspireerd heeft tot de receptieanalyse. In het lezen ontstaat betekenis. Die gedachte doorbreekt de eenzijdige nadruk op wat de schrijver precies bedoeld heeft, alsof dat de enig geldige betekenis van een tekst zou kunnen zijn. Die term 'receptieanalyse' ken ik niet zo goed, maar ik ben er wel voortdurend mee bezig. Je eigen lezing serieus nemen en daarop doordenken is eigenlijk de enige manier waarop ik lees (nou ja, alsof ik nooit een boek gedachteloos terzijde leg…). Jou zie ik ook niets anders doen in je blogs. Bij mijn bijbellezingen betrek ik die eigen receptie altijd wel weer op de tekst zelf en probeer mijn receptie in een wat breder kader te plaatsen. Er was een bedoeling bij het schrijven. Er is een lange geschiedenis van receptie, ik ben niet de enige die de tekst gelezen heeft. De dynamiek van schrijven en lezen is onuitputtelijk. Herinner je je nog dat we elkaar ooit eens geschreven hebben over een gedicht van Anna Achmatova, 'De lezer'?

    Wat is het doel en wat het middel in de dynamiek van schrijven en lezen? Schrijven we om gelezen te worden, of is het lezen een middel om met de wijsheid (of wat het ook wezen mag) van het geschrevene in aanraking te komen? Het is oneindig veel ingewikkelder. Paulus had nooit kunnen denken dat zijn brieven zo gelezen zouden worden als gedurende tweeduizend jaar gedaan is. En Joop Smit vermoedt ook niet dat jij en ik het nu over zijn pelgrimsboek hebben. Schrijven is een vorm van lezen wat er zich binnenin je afspeelt. Zo zal lezen ook wel een vorm van schrijven zijn, maar dat zie ik nu even niet. Of gebeurt dat pas als de lezer zijn of haar leeservaring deelt met de schrijver? Dan in elk geval. Maar dat 'geschrevene' heeft dan weer een onnavolgbare betekenis voor de schrijver van de tekst.

    Als ik eenmaal weer een blog van jou lees, sla ik ook een stel andere op. Leuk hoor, jouw onverdroten schrijven. Heb een goede reis naar Rome!

    BeantwoordenVerwijderen

Dit is geen provocatie

Filosofen zijn er om ons uit te dagen. Het resultaat is wel vaak dat ze aan de kant staan van de goedkope uitdagers, de fascisten. Ze dagen ...