Okee, dan laat je ineens je baard staan... nee sorry je bent lui, je scheert je niet meer...
Draaipunt, kantelpunt in de geschiedenis der trends.
Maar trend is zelf iets dat haaks op de geschiedenis staat, eerder onverschillig.
Meedoen aan de trend is dus verzet, verzet tegen het meedoen.
Je doet niet mee aan de geschiedenis en je maakt dat kenbaar - echter zonder het kenbaar te maken - door mee te doen aan een trend.
Schrijf de geschiedenis der trends en je schrijft de geschiedenis of wat ervoor doorgaat.
Je bent lui en onverschillig en daardoor verandert er iets.
Maakt dat wat uit? Ja, voor de geschiedschrijver. Maar hem laat het koud of iemand een trend volgt, hij schrijft hun geschiedenis en draait het kantelpunt terug.
Daar staat het dan, dat teruggedraaide kantelpunt, de Grote Onverschilligheid.
Nu weten we het niet meer, zitten we nog in de geschiedenis of niet, in de trends of niet.
Willen we iets extrapoleren, dan weten we niet meer wat. Sorry Lidewey!
Die baard, die staat. Statisch, onverschillig.
Al begonnen met de Griekse filosofen, de Romeinse keizers die op hen wilden lijken, de baard.
Marcus Aurelius: kijken naar mensen mierenhopen, het laat me koud.
Daar sta ik, ik blijf staan. Hij blijft staan, die baard. Krisis of niet. So, what??
maandag 7 oktober 2013
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Dit is geen provocatie
Filosofen zijn er om ons uit te dagen. Het resultaat is wel vaak dat ze aan de kant staan van de goedkope uitdagers, de fascisten. Ze dagen ...
-
Wat te doen met onze directies? Ik heb er in mijn korte onderwijsloopbaan niet erg goede ervaringen mee. Bij de eerste verzuchtte ik dat ik ...
-
Het voelt nu raar als ik iets lees over Rusland. Moet ik over Rusland nadenken omdat ik daar in het verleden over heb gelezen en geschreven?...
-
Jij bent de baas! zegt een collega weleens tegen mij als er iets misgaat. Het is inderdaad wel van belang in onze cultuur dat je een beetje...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten