maandag 28 juli 2014

Altijd prijs

Vanavond komt er weer iets op teevee. Dat wil zeggen, het hangt van ieder van ons af in hoeverre het er ook komt.

Heb je het gezien, dan heb je het meestal ook gehoord. Steeds vaker is dat een individuele keuze,  je ligt op je bankje met je laptopje en plugjes in je oor. Zien en horen, dat is alvast tweevijfde van een volledige sensuele ervaring.

Vanavond gaat het over parfum en de werkelijke prijs ervan. Dat belooft nog wat, want wat werkelijk is, is alvast meteen ook metafysisch. Het gaat nog voorbij de vijfvoudige zintuiglijke ervaring.

Ik spuit me in. Na enkele seconden is de geur voor mezelf al verdwenen. Wel weet ik nog dat ik die geur uitstraal, overbreng op anderen. Eigenlijk oneerlijk dat ik de volle prijs heb betaald voor die geur, terwijl vooral mijn voorbijgangers ervan profiteren.

Nu spuit het alle kanten op. Niet de geur, maar het weten. Wie ruikt, wie weet wat hij ruikt, is de geur niet zo gemaakt dat de richting van de verspreiding onbepaald blijft? Is het effect niet eerder suggestief dan met precieze impact?

Wat is de werkelijke prijs van deze geur? Ben ikzelf niet de pineut, omdat ik ervoor heb betaald en ook nog eens het effect mis? Daar komt nog bij dat mensen wat de liefde betreft eerder gevoelig zijn voor lichaamsgeur dan voor parfumgeur. Drievoudig betaald, dat is de werkelijke prijs die ik ophoest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dit is geen provocatie

Filosofen zijn er om ons uit te dagen. Het resultaat is wel vaak dat ze aan de kant staan van de goedkope uitdagers, de fascisten. Ze dagen ...